Zalakaros Laci Apartman képek

MENÜ

Sokak szemében a silány minőség megtestesítője, gyakran a barkácsolásban megsérült férfiegó céltáblájává válik, Magyarországon a többség számára még sincs alternatívája. Vajon az IKEA csupán a kisemberek középszerű bútordiszkontja, vagy a trendet diktáló formatervezők és belsőépítészek is odafigyelnek rá? És egyáltalán, mitől lett olyan megkerülhetetlen és sikeres, és miért vált ki olyan heves érzelmeket a svéd bútoróriás?

A „szerintem az IKEA” szókapcsolatra rákeresve érdekes eredményt kapunk, melyek jó részéből egyfajta  se veled, se nélküled érzelmi kapcsolat rajzolódik ki. „Szerintem az IKEA bútorokkal különösen vigyázni kell. Olcsónak tűnnek, de ha megnézed, miből vannak, máris nem tűnnek olyan vonzónak. De nem azt akarom sugallni, hogy minden IKEA-termék rossz, de egy részük valóban nem túl jó. És amúgy szeretem az IKEA-t” – írja egy kommentelő.

1968-as IKEA-bútorok egy stockholmi múzeumban
Forrás: AFP/Olivier Morin

„Szerintem az IKEA-bútorok első lakásba, első bútornak tökéletesen megfelelnek, nyilván senki nem gondolja azt egy Klippan kanapéról, hogy az 100 év múlva a Sothebysnél lesz árverezve. Így kell hozzáállni a dologhoz, és akkor a legjobb bútorok, nem is túl drágán” – ad használati utasítást a világ legnagyobb lakásbútorokat árusító cégéhez egy másik hozzászóló.

A bútorvilág gyorsétterme

Ugyanakkor elég csak körülnézni a környezetünkben, és szinte biztosan találunk valakit, aki leszögezi, hogy ő ugyan sosem vásárol az IKEA-ban, mert az a középszerűség diszkontja, összetákolható pozdorjalapokkal. A neten körülnézve és rögtönzött felmérésünk eredményeként is azt kaptuk, hogy azok, akik nem szeretik a céget, a minőségre, az igényes kialakítások hiányára panaszkodnak. De akad olyan is, akit a leegyszerűsített vonalvezetéstől ver ki a víz, és olyan is, akit az áruház felépítése zavar: „A kijutáshoz végig kell menni az áruházon, ezzel egyben kényszerítik a látogatót, hogy megtekintse az egész termékskálát” – berzenkedett egy középkorú ismerősünk, aki ellenzi az efféle marketingmegoldásokat.

Asztali nézet